donderdag 3 oktober 2013

Die lekkere worsten!

Ik ben lid van de club YFM Groningen (Youth Food Movement), dat is een organisatie dat zich inzet, en dan met name voor jongeren, om mensen bewuster te maken van het eten dat we dagelijks eten. En hoe we dit moeten 'eren'. Want er wordt enorm veel weggegooid, meer dan je je kunt bedenken. Zelfs groente dat er even niet zo mooi uitziet wordt niet gebruikt. Dat is natuurlijk belachelijk!
Daardoor organiseren ze vaak ook no waste evenementen, waar we dan met andere jongeren dit 'afgekeurde' voedsel samen gaan opeten + een gezellig feestje natuurlijk!

Gister gingen we bij de slager de Groene Weg kijken hoe biologische worsten worden gemaakt. Ik geef eerlijk toe, toen ik zag dat het werd gemaakt in een varkensdarm werd ik niet echt blij. Dat wist ik natuurlijk ergens wel, maar om het zelf zo te zien... Hmm, ik hoef voorlopig even geen droge worst meer! ;-)
Het tweede deel van de avond kon je zien hoe een slager een lam 'in stukjes hakt'. En wat er allemaal wordt gebruikt.

Een verschil tussen een biologische slager en een reguliere is dat de bio slager het hele dier besteld (die ze zelf hebben gekocht, onderhouden en na de slacht weer terug willen) en zoveel mogelijk van het dier wil gebruiken, dus zo weinig mogelijk weggooien. De overblijfselen verkopen ze soms zelfs als hondenvoer. 
De reguliere slager besteld bijvoorbeeld alleen zoveel kilo gehakt. Hun kopen dus alleen stukken vlees waarvan ze zeker weten dat ze ze nodig hebben. Ergens is dat natuurlijk ook goed, maar ik vind dat ze best wat creatiever mogen zijn met het bedenken wat ze met de resten kunnen doen.
Ik zelf vind de methode van de biologische slager natuurlijk het best en het meest diervriendelijk. Zo weet de slager (en de consumenten ook) hoe het dier heeft geleefd en wordt er zo weinig mogelijk weggegooid. 

Samengevat, als je 'geleefd' vlees wil, waarvan je weet dat het dier lekker heeft kunnen grazen en goed wordt gebruikt na de slacht ga dan naar een biologische slager!
En ook hier geldt weer, het vlees smaakt gewoon veel lekkerder!

P.S. Bij een slachterij die via de bio termen handelt, gebruiken ze methodes waar het dier zo weinig mogelijk stress heeft bij het slachten. 
Bij een reguliere houden ze daar veel minder rekening mee! Stel je eens voor, wij eten dan weer al die stress hormonen! Bahhh :-) 



Veel groetjes en een big smile van deze vriend! Hij is ook vóóóóóóór biologisch :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten