woensdag 16 oktober 2013

Wereldvoedseldag!

Yes vandaag is het 16 oktober en dat betekent: wereldvoedseldag!!!

Ik wist dat er wel voldoende voedsel voor iedereen op de wereld is, ik heb alleen net een artikel gelezen en schrok toch wel van de hoeveelheid.
Dat er zoveel eten per persoon per dag is en dat er toch nog zoveel landen een voedseltekort hebben!
Dit zijn de cijfers:
  • 264 gram tarwe
  • 269 gram rijst
  • 268 gram mais
  • 60 gram gerst
  • 68 gram overige granen
  • 145 gram aardappelen
  • 313 gram wortel- en knolgewassen
  • 25 gram peulvruchten
  • 303 gram groenten
  • 212 gram fruit
  • 50 gram ruwe suiker
  • 260 gram melk
  • 57 gram vis
  • 50 gram (keuken)olie
Ik vind dit echt schokkend! 
Hier is een stukje uit het artikel:

"Bij een 'Wereldmaaltijd' eet een persoon niet meer voedsel dan beschikbaar is bij een eerlijke mondiale voedselverdeling. Wie zich bij een 'Wereldmaaltijd' een sober of karig maal voorstelt zal zich verbazen: het is een ruime, smakelijke en voedzame maaltijd die uit drie gangen kan bestaan!"

Dus hoe kan het dan toch dat er nog zoveel mensen honger lijden? Weet jij het?

Ik samen met 100 andere mensen hebben vandaag groente, dat normaal weggegooid zou worden, gebruikt voor een heerlijk soepje! En een lekker fruithapje toe!
Ik ben me nu echt veel bewuster hoeveel eten er wel niet wordt weggegooid! We hebben kratten vol groente en fruit van supermarkten gekregen! Ongelofelijk! 
Ik denk nu zeker nog een keer na voordat ik mijn eten weggooi en koop wat vaker voedsel dat al bijna 'bedorven' is in de supermarkt. Want vaak is het nog prima te eten en nog even houdbaar!

Zo zag het er ongeveer uit! Een heel gezellige sfeer! ;-)

Hoeveel heb jij vandaag weggegooid? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten